Met Pasen in aantocht vond ik dit het geschikte moment om mijn liefde voor het ei met jullie te delen. Overigens, ei van eiwit en eigeel, niet die van chocolade. Die vind ik ook lekker met Pasen maar die zijn veel minder geweldig en fantastisch dan een hardgekookt, zachtgekookt, gebakken of gepocheerd ei.

Maar eerst even dit:

“Een ei is de menstruatie van een kip” sprak een van de dames van Green Happiness bij Humberto Tan aan tafel. Ik heb me rot gelachen toen ik het fragment voorbij zag komen op social media. Maar tegelijk bekruipt mij, als ei liefhebber, het gevoel van waanzin. Wat moeten mensen nog geloven? Een ei is de menstruatie van een kip. Hoe kom je d’r op.

Om nog even door te gaan, hoe moet ik dat dan voor mij zien? Komen er dan bij een menstruerende vrouw stukken eierschaal naar buiten? Of heb je weleens een kip borstvoeding zien geven? Worden de dames van Green Happines ‘chikies’ genoemd misschien?

Zonder gekheid, het vergelijk dat ze maken is ronduit belachelijk.

Menstrueren is de beëindiging van een mogelijke bevruchting in de baarmoeder. Dit werkt zo bij alle zoogdieren. Een kip is geen zoogdier, heeft geen baarmoeder en kan daarom niet menstrueren. Van alle zoogdieren scheiden alleen primaten een deel van de opgebouwde baarmoederwand uit. Dit noemen we ongesteldheid. Een kip legt daarentegen een kant en klare (ei)cel. Ook als deze niet bevrucht is. Als het ei niet bevrucht is, is het dan ineens ‘de menstruatie’? Nee, natuurlijk niet. Kippen en mensen planten zich op totaal verschillende manieren voort. Een lief klein kuikentje ontwikkelt en groeit volledig in het ei buiten de kip. Zonder toevoer van voedingsstoffen van de moeder. Alle benodigde voedingsstoffen bevinden zich al in het ei. En dat is precies waarom ik zo’n enorme fan ben van eieren. Een ei bevat voedingsstoffen om een kuikentje te laten groeien. Nieuw leven kan ontstaan uit een ei. Mits bevrucht. Als dat niet het geval is dan heb je gewoon een schil gevuld met enorm veel vitaminen, mineralen, eiwitten, en goede vetten.

Een ei maakt me blij

Genoeg over onzinverhalen. Ik ga laten zien waarom een ei zo goed voor je is.

Van alle mogelijke, natuurlijke, voedingsmiddelen, bevat een ei veruit de grootste variatie belangrijke bouw- en voedingsstoffen. Een ei is rijk aan vitaminen, mineralen, eiwitten, vetten en overige bioactieve stoffen. Ik eet, gemiddeld, elke dag een ei. Soms drie of vier per dag, soms twee dagen geen. Een ei weegt zonder schaal gemiddeld 60 gram. Als we elke dag een ei eten krijgen we de volgende voedingsstoffen binnen: (ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid)

N.B. Verbaas je vooral over het feit dat in slechts 60 gram! (het gewicht van een gemiddeld ei zonder schil) de onderstaande voedingsstoffen voorkomen

Vitaminen in ei

Vitamine A (retinol) 161 microgram per ei = 19% van de ADH
Vitamine A (retinol) is een in vet-oplosbare vitamine en betrokken bij de weerstand. Het wordt daarom ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Daarnaast speelt het een rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van huid en tandvlees.

Vitamine D 3 microgram per ei = 30% van de ADH
Vitamine D is een in vetoplosbare vitamine en belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren.

Vitamine E 2,5 milligram per ei = 28% van de ADH
Vitamine E is een in vetoplosbare vitamine en speelt een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels. Vitamine E is daarnaast een antioxidant, ondersteund de weerstand en helpt celschade door vrije radicalen voorkomen.

Vitamine B1 0,05 milligram per ei = 4,5% van de ADH
Vitamine B1 speelt een rol bij het goed laten functioneren van ons zenuwstelsel en ons hart. Daarnaast is het nodig om energie vrij te maken uit koolhydraten.

Vitamine B2 0,2 milligram per ei = 16,5 % van de ADH
Vitamine B2 beschermt onze cellen en is nodig om ons zenuwstelsel goed te laten functioneren. Daarnaast is het nodig voor het vrijmaken van energie.

Vitamine B6 0,07 milligram per ei = 4,6% van de ADH
Vitamine B6 is nodig voor de vorming van rode bloedcellen. Het speelt een rol bij de energiehuishouding in ons lichaam en helpt bij het goed functioneren van de spijsvertering.

Vitamine B12 0,95 milligram per ei = 34% van de ADH
Vitamine B12 helpt bloedarmoede voorkomen en is nodig voor het aanmaken van rode bloedcellen. Het is nodig voor een goed functionerend zenuwstelsel, helpt bij het vrijmaken van energie en is nodig voor de stofwisseling van foliumzuur.

Folaat (foliumzuur, vitamine B11) 35,5 microgram per ei = 12% van ADH
Folaat is belangrijk voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Het speelt een rol bij het delen van cellen, het erfelijk materiaal (DNA) en de aanmaak van rode bloedcellen. Foliumzuur is belangrijk voor zwangere vrouwen omdat het een open ruggetje help voorkomen.

Mineralen in ei

Natrium (zout) 89,4 milligram per ei = 18% van de ADH
Natrium speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van een normale bloeddruk samen met het mineraal kalium. Natrium is daarnaast nodig voor een goede vochtbalans in het lichaam en voor de geleiding van zenuwprikkels.

Kalium 84,6 milligram per ei = 2,5% van de ADH
Kalium speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van een normale bloeddruk samen met het mineraal natrium. Kalium is nodig voor een goede spierfunctie. Het is nodig voor het samentrekken van de spieren en voor het vrijmaken van energie.

Calcium 35,5 milligram per ei = 3,5% van de ADH
Calcium is nodig voor de opbouw en het herstellen van botweefsel. Daarnaast is het nodig om spieren goed te laten functioneren en voor de geleiding van zenuwprikkels. Calcium speelt daarnaast een rol bij de bloedstolling, onze hormoonhuishouding en celgroei.

Fosfor 148 milligram per ei = 25% van de ADH
Fosfor is nodig voor de opbouw van DNA en geeft stevigheid aan het skelet. Daarnaast helpt het de energievoorziening en is het nodig voor de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten.

Magnesium 9 milligram per ei = 3% van de ADH
Magnesium is nodig voor het goed laten functioneren van de spieren. Het speelt een rol bij de energiestofwisseling en helpt bij de overdracht van zenuwprikkels. Daarbij is het nodig voor sterke botten.

IJzer 1,4 milligram per ei = 16% van de ADH
Ijzer is belangrijk voor het aanmaken van hemoglobine in het bloed waarmee zuurstof door ons lichaam vervoerd wordt. Daarnaast ondersteunt ijzer het immuunsysteem en speelt het een rol bij het vrijmaken van energie.

Koper 0,04 milligram per ei = 5% van de ADH
Koper speelt een rol bij de vorming van hemoglobine. Koper helpt bij het instandhouden van een goede weerstand en speelt een rol bij de pigmentatie van onze huid en ons haar.

Selenium 12 microgram per ei = 22% van de ADH
Selenium is een antioxidant en zorgt ervoor dat zware metalen minder schadelijk worden. Seleen is van belang voor een goede weerstand en voor de vorming van zaadcellen bij de man.

Zink 0,1 milligram per ei = 15% van de ADH
Zink is nodig voor sterke botten, gezond haar en een gezonde huid omdat het nodig voor de opbouw van de eiwitten. Het is daarbij nodig voor het goed laten functioneren van ons geheugen. Het speelt een rol bij onze vruchtbaarheid en is onderdeel van het hormoon insuline.

Jodium 21 microgram per ei = 14% van de ADH
Jodium is nodig voor het aanmaken van schildklierhormonen die belangrijk zijn voor een goede stofwisseling en groei. Daarnaast helpt jodium bij de energiehuishouding en de stofwisseling.

Bioactieve stoffen in ei

Luteiïne 180 microgram per ei – geen ADH
Luteïne is een antioxidant en helpt daarmee schade aan onze cellen voorkomen. Het werkt als UV filter in het oog. Mogelijk beschermt luteïne ook tegen de oogziekte macula degeneratie.

Zeaxanthine 111 microgram per ei – geen ADH
Zeaxanthine is een isomeer van luteïne en vervult dezelfde functie binnen ons lichaam

Eiwitten in ei

Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn stukjes eiwit die ons lichaam kan gebruiken voor de opbouw van cellen in ons lichaam en vervullen daarnaast vele andere belangrijke functies. Er bestaan 22 aminozuren waarvan er 9 essentieel zijn. Eiwitten kunnen we onderverdelen in niet-essentiële eiwitten en essentiële eiwitten.

  • Niet essentieel – Zijn eiwitten die aminozuren bevatten die ons lichaam ook zelf kan aanmaken uit koolstof en stikstof. We zijn voor deze aminozuren niet afhankelijk van voeding waar ze in voorkomen.
  • Essentieel – Zijn eiwitten die aminozuren bevatten die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. We zijn voor deze aminozuren afhankelijk van onze voeding. We moeten eiwitten eten waarin deze aminozuren voorkomen om ons lichaam te voorzien van alle benodigde bouwstoffen.

Alleen eieren bevatten alle 9 essentiële eiwitten en vormen daarmee het beste natuurlijke voedingsmiddel voor het binnenkrijgen van deze voedingsstoffen.

Vetten

Eieren bevatten verzadigde en onverzadigde vetzuren. Beide zijn belangrijk voor het gezond houden van ons lichaam. Een deel van de vitaminen die ik hierboven genoemd heb, hebben vet nodig om opgenomen te kunnen worden. Het gaat hierbij om de vitaminen: A, D, E en K. Als deze vitaminen zonder vet in de darmen aankomen kan ons lichaam ze niet verwerken. De in vet oplosbare vitaminen zijn makkelijker te onthouden aan het woordje ‘KADE’.

Vetten zijn nodig voor de opbouw van hormonen. Het buitenste laagje van elke cel in ons lichaam heeft vet nodig om goed te kunnen functioneren. Onze hersenen bestaan voor bijna 80% uit vet. Vet isoleert en beschermt onze belangrijke organen tegen stoten van buitenaf. En tot slot, vet levert 9 calorieën per gram. Het is daarmee de beste energieleverancier voor ons lichaam.

Cholesterol

Cholesterol komt voor in eieren. En dat vind ik helemaal geen probleem, ik vind het juist een erg belangrijke vetstof die ik graag voldoende binnenkrijg. Te hoge cholesterolwaarden in het bloed krijg je niet door het eten van voedingsmiddelen die veel cholesterol bevatten.  Een te hoge cholesterolspiegel wordt veroorzaakt door de lever, die verantwoordelijk is voor 90% van het cholesterol in je bloed. De lever maakt meer cholesterol aan als daar behoefte aan is in het lichaam. Cholesterol heeft een anti inflammatoire functie in ons lichaam. Het werkt ontstekingsremmend. Ik ben er daarom op tegen dat mensen met een te hoog cholesterol direct cholesterolverlagers voorgeschreven krijgen. Naar mijn idee zou het beter zijn om te onderzoeken waarom de lever zo veel cholesterol aanmaakt. Afijn, dat is een heel ander onderwerp en dat heeft verder niets met eieren te maken, ik ga hier ook helemaal voorbij aan HDL en LDL cholesterol, triglyceriden, etc. Dat is voor in een ander blog.

Samenvattend

Eieren zijn wat mij betreft een van de mooiste natuurlijke voedingsmiddelen die er bestaan en zouden elke dag gegeten mogen worden. Zachtgekookt, hardgekookt, gebakken of gepocheerd. Geniet van je eitje en zorg goed voor je lichaam.

Fijne Paasdagen!

 

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen