Vegetarische spaghetti met linzen maak je eenvoudig en snel. Een gerecht met veel groente en veel goede voedingsstoffen die je lichaam en geest gezond houden waardoor je de drukke dagen aankunt. Het recept voor vegetarische spaghetti is met 15 minuten klaar en is daarom perfect voor een doordeweekse dag. De smaak van dit gerecht is werkelijk fantastisch. Het doet Italiaans en tegelijk een beetje Arabisch aan. De heerlijke combinatie van de knapperige wortel en zachte linzen passen perfect bij de tomaat en basilicum.

Linzen, wat zijn dat eigenlijk voor dingen. Zijn het bonen? Is het een groente? Hoe groeien ze? Waar komen ze vandaan? Zijn ze gezond? Ik weet er eigenlijk helemaal niets over. Ik ga op onderzoek uit! Geen zin om meer over de linze te weten? Het recept vind je onderaan ;-)

De linze

Ik kwam er net achter dat het ‘de linze’ moet zijn. Had eerst bedacht dat enkelvoud ‘de lins’ was. Niet dus. Afijn, linzen zijn peulvruchten en worden tot de groente en noten gerekend omdat ze daar qua voedingswaarde een beetje tussenin hangen. Meer eiwitten en b-vitaminen dan groente, minder vet en meer vezels dan noten.

Waar de linzen oorspronkelijk vandaan komen is niet helemaal duidelijk, maar vermoed wordt dat ze het eerst gegeten en verbouwd werden in West-Azië. Ergens in Irak, Iran, Israël, het gebied ten oosten van de Middellandse zee. Verwijzingen naar linzen zijn in het oude testament te vinden. Daaruit kunnen we afleiden dat linzen al voor de jaartelling in Europa gegeten werden.

Linzen hebben veel warmte nodig om te groeien en doen het goed in een mediterraans klimaat. Het zijn de zaden van de Papilionoideae Lens (vlinderbloemfamilie) in de familie Leguminosae. De naam ‘Linzen’ wordt in Nederland voor het eerst genoemd omstreeks 1794. Gegeven door de Duitse botanicus Conrad Moench.

Linzen zijn gezond

Dat zijn ze zeker. Ze bevatten veel vezels en stimuleren daarmee een goede darmfunctie. Bijzonder aan linzen is de hoeveelheid van het mineraal molybdeen. Molybdeen is nodig voor het aanmaken van enzymen in ons lichaam. Enzymen spelen bij veel lichamelijke processen een grote rol. Ze zijn bijvoorbeeld nodig voor het afbreken en opbouwen van eiwitten. De bouwstenen van ons lichaam. 100 gram linzen bevat ruim twee keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid molybdeen.

Verder zijn linzen rijk aan b-vitaminen, ijzer, zink en selenium en vormen daardoor een perfecte vleesvervanger. Een aantal keer per week eten wij een vegetarisch gerecht als hoofdmaaltijd. Ik voel me er goed bij. Ik krijg op deze manier extra veel groente binnen en de variatie aan verschillende voedingsstoffen is groot.

 

Vegetarische linzen spaghetti
Door: 
Recept: Hoofdegerecht
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Heerlijke vegetarische pasta met linzen, basilicum, tomaat, en nog veel meer lekkere ingrediënten
Dit heb je nodig
  • Volkorenspaghetti - 150 gram
  • Ui - 1
  • Wortel - 150 gram
  • Bleekselderij - 2 stengels
  • Knoflook - 3 tenen
  • Basilicum - 10 blaadjes
  • Tomaten in blokjes - 200 gram
  • Linzen - 200 gram (voorgekookt)
  • Parmezaanse kaas - 30 gram
  • Olie - 2 eetlepels
Zo maak je het
  1. Kook de pasta gaar zoals aangegeven op de verpakking
  2. Snipper de ui en doe in een ruime pan met wat olie, bak op laag vuur
  3. Was ondertussen de wortel, snijd deze in kleine stukjes en bak mee met de ui
  4. Snijd de stengels bleekselderij in plakjes en voeg ook toe
  5. Bak voor 5 minuten op laag vuur
  6. Snijd ondertussen de knoflook en de basilicum fijn
  7. Voeg na 5 minuten de tomaten in blokjes toe samen met de knoflook en basilicum
  8. Verwarm totdat het gaat koken, draai het vuur laag en voeg de linzen toe
  9. Schep door elkaar en rasp er bij het serveren flink wat Parmezaanse kaas overheen
  10. Serveer met de volkorenspaghetti

 

Wil je dit recept bewaren? of maak een account aan.