Gebakken havermout is gewoon havermoutpap maar dan helemaal anders. Het komt uit de oven, we gebruiken ei en het is steviger van structuur. Leuk voor in het weekend want de bereiding ervan kost iets meer tijd omdat het recept 30 minuten in de oven moet. Gebakken havermout is eenvoudig om te maken.

Onze welbekende havermoutpappen maken we van havermout, melk, fruit en soms noten. Deze gebakken havermout uit de oven maken we met sojamelk. Ananas en gewone melk gaan niet samen. Enzymen uit de ananas splitsen bepaalde eiwitten uit de melk waardoor het hele gerecht bitter gaat smaken. Zonde dus, daarom plantaardige melk gebruiken. Ook voegen we een ei toe aan dit recept. Het maakt de pap steviger en machtiger. En voegt bovendien veel extra vitaminen, mineralen en eiwitten toe.

Chiazaad, superfood of vogelvoer?

De term ‘superfood’ heb ik nooit begrepen. En dat is niet vreemd. Want het bestaat ook niet. Producten die de noemer superfood dragen zijn gewoon normale voedingsmiddelen die niet super gezond zijn. Gezond eten doe je door te variëren met gezonde voedingsmiddelen zoals groente, fruit, noten, volkoren granen en eieren. Alleen de combinatie van verschillende voedingsmiddelen bevatten alle benodigde vitaminen en mineralen. Er bestaat geen superfood die dit kan vervangen.

Een superfood is marketingtechnisch wel heel erg interessant. Neem bijvoorbeeld het chiazaad dat we gebruiken voor dit gebakken havermout recept. Voordat dit chiazaad ‘superfood’ genoemd werd was het doodnormaal vogelvoer waar alleen de vogelliefhebber van gehoord had. Het zaad was bovendien alleen te verkrijgen in kilozakken voor een paar euro bij de dierenspeciaalzaak.

Omdat het zaad nog niet in de supermarkt verkocht werd, kwamen slimme marketeers op het idee om chiazaad te introduceren als superfood en er een astronomisch hoog bedrag voor te vragen. En mensen kopen het nog ook. Chiazaad is helemaal geen superfood. Het zijn gewoon zaadjes die een mooie hoeveelheid eiwitten bevatten, maar er zitten geen stoffen in die je niet uit andere niet-superfood voeding kunt halen.

Superfoods zijn leuk voor de afwisseling mits je daar het geld voor over hebt. Als je ze niet eet ben je niet minder gezond en zorg je niet minder goed voor je lichaam. Je zorgt wel beter voor je portemonnee ;-)

Ontbijt van gebakken havermout met ananas en gember
Door: 
Recept: Ontbijt
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Leuk recept voor de afwisseling en als je 's ochtends meer tijd hebt
Dit heb je nodig
  • havermout - 140 gram
  • sojamelk - 300 gram
  • ei - 1
  • ananas ½ (vers)
  • walnoten - 40 gram
  • gember - 10 gram
  • chiazaad - 1 eetlepel
Zo maak je het
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Doe de havermout in een kom en voeg de sojamelk en het ei toe
  3. Schil de ananas, snijd hem doormidden, verwijder de harde kern en leg een helft in de koelkast
  4. Snijd de andere helft in kleine stukjes en voeg toe aan de havermout
  5. Hak de walnoten fijn en voeg ook toe
  6. Schil en rasp de gember, voeg toe aan de havermout
  7. Schep alles door elkaar en verdeel over twee ovenvaste schaaltjes
  8. Plaats in de oven voor 30 minuten
  9. Serveer met wat chiazaad

 


Koop hier onze boeken:

Bestel hierBestel hierBestel hierBestel hier

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen