Zelf je broodspread maken is eenvoudiger dan je denkt en het kost bovendien niet veel tijd. Deze echte herfst spread met pompoen en kaneel is heerlijk op een stevige volkorenboterham maar kan ook erg goed gebruikt worden in een wrap of als groentedip.

De smaak is licht zoet en romig. Door de amandelen die we vermalen tot pasta wordt de spread voorzien van mooie vetten en de pompoen zorgt voor een grote hoeveelheid vezels en vitaminen.

Vitamine A, Pro vitamine A, Beta caroteen, Retinol?

Als je online gaat zoeken naar voedingswaarde van pompoen dan zie je dat hij enorm veel vitamine A bevat. Een teveel aan vitamine A is schadelijk voor de gezondheid, en per mail kreeg ik dan ook de vraag of pompoen wel zo gezond voor je is.

Wat er online geschreven wordt , klopt niet helemaal. Vitamine A (retinol) komt alleen voor in dierlijke producten. Een teveel hiervan is inderdaad schadelijk. Vitamine A komt vooral veel voor in dierlijk orgaanvlees. Om die reden raadt het voedingscentrum het af om kinderen onder de 4 jaar smeerleverworst te geven op brood. Het bevat te veel orgaanvlees en daardoor een teveel aan vitamine A.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine A is vastgesteld op 900 microgram voor volwassen mannen en 700 microgram voor volwassen vrouwen. Een kind van 1 jaar oud heeft ongeveer 300 microgram vitamine A per dag nodig.

Een sneetje brood met smeerleverworst of paté bevat ongeveer 1200 microgram vitamine A. Voor volwassenen is deze overschrijding niet zo erg, voor kinderen is het een overschrijding van vier keer de ADH. Na een boterham met smeerleverworst loopt je kind niet direct gevaar. Maar dagelijks een teveel aan deze stof kan nadelige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de ogen, de huid en het skelet.

Nu niet meteen bang worden voor vitamine A. Vitamine A is voor ons lichaam van groot belang voor de huid, groei en weerstand. Mits in de juiste hoeveelheid. Je moet alleen oppassen met het eten van te veel leverproducten.

Vitamine A in Pompoen

Pompoen bevat geen vitamine A maar pro-vitamine A, ook wel beta caroteen genoemd. Deze stof kan ons lichaam naar behoefte gebruiken als vitamine A. Een teveel door het eten van pompoen is dus niet mogelijk.

Pompoen amandel spread met kaneel
Door: 
Recept: Bijgerecht
Keuken: Nederlands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 15
 
Romige spread voor op brood
Dit heb je nodig
  • pompoen - ½ kalebas pompoen van 3kg
  • amandelen - 150 gram (ongebrand en met vlies)
  • kaneel - 2 theelepels
  • zout - naar smaak
  • peper - naar smaak
Zo maak je het
  1. Was de pompoen onder stomend water, halveer deze en leg een helft aan de kant
  2. Verwijder met een lepel bij de andere helft de zaden en zaadlijsten
  3. Snijd de pompoen in plakken en vervolgens in blokjes
  4. Kook de pompoen in 5 minuten beetgaar
  5. Stop ondertussen de amandelen in de keukenmachine en laat draaien totdat het een mooie notenpasta vormt (duurt ongeveer 10 minuten)
  6. Giet de pompoen af en laat even uitstomen
  7. Doe de pompoen bij de amandelpasta in de keukenmachine en voeg de kaneel toe
  8. Meng tot een gladde pasta
  9. Proef en breng op smaak met zout en peper
  10. Bewaar de spread in een afgesloten (uitgekookte) pot in de koelkast je kunt het ruim een week bewaren

 

 


Koop hier onze boeken:

Bestel hierBestel hierBestel hierBestel hier

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen