Ik zal het maar gelijk zeggen: deze koolhydraatarme kip ovenschotel wint niet de prijs voor looks. Maar wel voor smaak! En daar gaat het toch om op een doordeweekse avond. Een gezonde maaltijd moet lekker zijn en niet veel tijd kosten om te maken. Nou, dan zit je met deze kip ovenschotel goed. Het is eigenlijk een soort kiplasagne want we bouwen deze ovenschotel op uit laagjes kipfilet en gesneden groente.

De inspiratie voor dit recept komt bij mijn schoonvader vandaan. Hij doet een aantal jaren fanatiek aan het beperken van koolhydraten in zijn voedingspatroon en deelt regelmatig receptideetjes in de familie whatsapp groep. En laatst kwam er een ovenschotel van kip en paprika voorbij. Lekker makkelijk en smaakvol, dachten wij. We hebben er champingnons, uien en ras el hanout aan toegevoegd en zo ontstond deze koolhydraatarme kip ovenschotel. Erg lekker!

Kipfilet kopen: plofkip, nieuwe standaard kip, scharrelkip en biologische kip

Maak je het jezelf makkelijk, dan doe je 1 keer in de week boodschappen en ga je direct naar de supermarkt, visboer, slager en waar je nog meer naartoe wilt voor je ingrediënten. Wij adviseren altijd om minder vaak vlees te eten, maximaal 3x in de week, en dan voor goed vlees te kiezen. Maar wat is dat nu eigenlijk, goed vlees?

Bij kipfilet kun je het beste kiezen voor biologisch vlees. Biologische kippen krijgen geen preventieve antibiotica toegediend, ze hebben meer leefruimte, krijgen daglicht, hebben een buiten uitloop, ze krijgen stro, biologisch voer en leven twee keer zo lang dan de plofkip. Sinds de plofkip ‘bekend’ werd in Nederland zijn er verschillende soorten kip in de supermarkt te ontdekken. Zoals de kip van morgen, de Hollandse kip en de nieuwe standaard kip.

Deze soorten kip hebben net iets meer leefruimte dan de plofkip, soms krijgen ze wel daglicht en vaak gaat het om een minder snel groeiend ras. Maar deze kippen krijgen voor zover wij hebben kunnen ontdekken preventief antibiotica door hun voer en maar een heel klein beetje meer leefruimte. De voorkeur gaat daarom altijd uit naar biologisch vlees. Is dit kostentechnisch niet haalbaar voor jou, kies dan in ieder geval voor de gulden middenweg (de scharrelkip, kip van morgen e.d.) en laat de kiloknallers definitief links liggen.

Kassa maakte dit filmpje waarin je kunt zien wat het verschil is tussen plofkip, Hollandse kip, Nieuwe Standaard kip, kip met een Beter Leven keurmerk en de boeren scharrelkip.

Koolhydraatarme kip ovenschotel
Door: 
Recept: Hoofdgerecht
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Een heerlijke koolhydraatarme kip ovenschotel
Dit heb je nodig
  • paprika - 1 rode, 1 gele en 1 groene
  • ui - 1 witte
  • kastanjechampignons - 125 gram
  • kipfilet - 375 gram
  • ras el hanout - 1 el
  • zeezout - optioneel
  • geraspte jonge kaas - 100 gram
  • geraspte mozzarella - 75 gram
  • verse peterselie - 7 gram
Zo maak je het
  1. Verwarm de oven voor op 220 graden
  2. Snijd de paprika's in reepjes en de ui in halve ringen
  3. Snijd de champignons in plakjes
  4. Snijd de kipfilets ieder in 3 dunne kipfilets met een scherp mes
  5. Sla de kipfilets vervolgens plat met een vleeshamer (het mag ook zonder als je geen vleeshamer hebt)
  6. Smeer de kipfilets in met de ras el hanout kruidenmix en voeg eventueel naar smaak zeezout toe
  7. Beleg een ovenschaal met ⅓ van het groentemengsel, leg hier 2 kipfilets op en herhaal dit nog 2 keer
  8. Bestrooi de ovenschotel met de geraspte jonge kaas en de mozzarella en laat in 45 minuten gaar worden in de oven
  9. Snijd intussen de peterselie fijn
  10. Serveer de koolhydraatarme kip ovenschotel met de verse peterselie

 

 

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen