Wat gaat de tijd toch snel. We zitten inmiddels alweer bijna in 2018 en om mij heen hoor ik de goede voornemens in het rond vliegen. Welke vooral veel voorkomen is; gewicht verliezen en stoppen met roken. Ook heb ik een aantal keer ‘meer sporten’ voorbij horen komen. Allemaal mooie voornemens voor komend jaar. Ik hoop dat iedereen het gaat volhouden.

Ik vind het bijzonder om te merken dat de goede voornemens in de meeste gevallen te maken hebben met de gezondheid. De bewustwording die heerst stemt me blij. We gaan steeds meer nadenken over onze gezondheid en we willen hier actief mee aan de slag gaan. Mocht je voor 2018 nog geen goede voornemens hebben? Wij hebben er zes voor je opgeschreven die het overwegen waard zijn. Neem ze rustig door en beslis welke jou het meeste aanspreekt.

Laat ons weten in een reactie onder dit bericht welk van onze goede voornemens jij gaat gebruiken voor 2018!

Nr. 1: Minimaal 2 dagen per week vegetarisch eten

Dit goede voornemen snijdt aan twee kanten. Enerzijds je gezondheid anderzijds het milieu.

Onderzoek heeft aangetoond dat vlees eten, en met name rood vlees (rund, varken, hert, zwijn en bewerkt vlees: vleeswaren, gedroogd vlees, worst etc.), een groter risico met zich meebrengt op het ontwikkelen van darmkanker. In de basis zouden we vooral plantaardig moeten eten en vlees bij uitzondering, alleen in het weekend of met feestdagen. Het huidige voedingspatroon ziet er echter voor veel mensen heel anders uit. Een maaltijd wordt vaak niet compleet geacht zonder vlees.

De productie van vlees zorgt voor een enorme ecologische footprint. Zowel de uitstoot van methaan door vee als de hoeveelheid water per kg consumptievlees is enorm vergeleken bij bijvoorbeeld peulvruchten. Ik maak het vergelijk met peulvruchten omdat zij net als vlees een volwaardige hoeveelheid eiwitten leveren.

Twee keer per week een hele dag vegetarisch eten helpt je gezondheid en het milieu.

Nr. 2: 5 dagen in de week 250 gram groente per dag te eten

Dit voornemen hangt nauw samen met het eerste goede voornemen.  Als je geen vlees eet vul je het gat dat overblijft op met groente. Zo zit je eenvoudig aan 250 gram per persoon per dag. Lunchen met een salade helpt ook om aan 250 gram te komen. Die 250 gram geroente per dag is erg belangrijk voor onze gezondheid. Groente bevatten van alle voedingsmiddelen de grootste diversiteit en hoeveelheid vitaminen en mineralen. Deze belangrijke stoffen hebben we nodig om gezond te blijven. Daarnaast bevatten verse groenten verschillende anti-oxidanten en overige bioactieve stoffen die een beschermende werking hebben tegen veel vervelende aandoeningen. Bovendien bevatten groenten veel vezels welke onze darmen in tiptop staat houden zodat ze alle vitaminen en mineralen uit onze voeding goed kunnen opnemen.

Nr. 3: Alleen nog maar volkoren

Een tijdje geleden hebben we in samenwerking met de Maag Lever Darm stichting een promotiecampagne voor vezels gehouden. Vezels zijn van groot belang voor onze darmen. Een inname van 35 gram vezels per dag vermindert aanzienlijk het risico op het krijgen van darmkanker. Daarbij zorgen vezels voor een constantere bloedsuikerspiegel en verlagen ze het slechte cholesterol in ons bloed. We kunnen verreweg de meeste extra vezels binnenkrijgen door altijd voor volkoren te kiezen. Drie witte boterhammen bevatten samen 2 gram vezels. Drie bruine boterhammen bevatten samen 3 gram vezels. Drie volkoren boterhammen bevatten samen maarliefst 6 gram vezels! Volkorenbrood bevat twee keer zo veel vezels als bruin brood en drie keer zo veel vezels als witbrood.

De extra vezels bevinden zich in het kaf van de koren dat voor volkorenbrood ook gebruikt wordt voor het meel. Het kaf bevat naast de vezels ook veel belangrijke B-vitaminen welke minder in bruinbrood zitten en vrijwel ontbreken in witbrood.

Naast brood is het verstandig om ook bij overige producten te kiezen voor volkoren. Het verschil in smaak is niet heel groot maar het brengt wel extra gezondheidsvoordelen met zich mee. Bijvoorbeeld; volkoren pasta, volkoren wraps of volkoren pannenkoekenbeslag.

Nr. 4: Minimaal twee maal per week vette vis eten

Vis hebben we eigenlijk alleen maar nodig vanwege de belangrijke essentiële vetzuren EPA en DHA die ons lichaam beschermen tegen hart- en vaatziekten. Welvaartsziekte nummer 1 in Nederland. EPA en DHA kan ons lichaam in principe zelf aanmaken uit alfa-linoleenzuur, een vetstof die voorkomt in lijnzaadolie, raapzaadolie en walnoten. Helaas doet het lichaam dat niet voldoende. Dat komt omdat we vroeger veel vis aten waardoor de toevoer van EPA en DHA via voeding groot genoeg was om ons lichaam te voorzien van deze stoffen. Het mechanisme om EPA en DHA te maken uit Alfa-linoleenzuur is daardoor overbodig geworden.

Tegenwoordig eten we te weinig vis en ons lichaam kan te weinig EPA en DHA aanmaken omdat we vroeger juist heel veel vis aten. (100.000 jaar geleden) Snap je ‘m nog. Hierdoor heeft bijna iedereen die niet minimaal twee maal per week vette vis eet een tekort aan deze belangrijke vetzuren waardoor ze meer risico lopen op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Nr. 5: Elke dag minimaal 60 minuten matige beweging en twee maal per week intensieve beweging

We leven in een maatschappij waar steeds meer geautomatiseerd wordt. Mooie technologieën maken het mogelijk dat we complete productieprocessen vanaf onze bureaustoel kunnen besturen.

Het vervelende is dat we een lichaam hebben dat gemaakt is om lichamelijke activiteit uit te voeren. Onze genen bouwen ons lichaam zo dat we kunnen rennen, tillen, optrekken, duwen, klimmen, gooien, schoppen en en ga zo maar door. Alles in ons lichaam is er op ingesteld deze fysieke belasting aan te kunnen. Sterker nog, die fysieke belasting hebben we nodig om ons lichaam gezond en fit te houden. Alleen maken we er steeds minder gebruik van.

Een auto is gemaakt om te rijden. Als je er niet mee rijdt roest hij weg. Zo is het ook met mensen. Als we ons lichaam niet gebruiken waar het voor bedoeld is, krijgen we te maken met een waslijst aan kwalen en klachten.

Daarom, elke dag bewegen. :-)

Nr. 6:Elke dag een bezoekje brengen aan onze website voor de lekkerste recepten en leukste weetjes over voeding en gezondheid

Oké deze is een beetje flauw, maar toch weet ik zeker dat mijn continue gepleit voor het eten van voldoende groenten er toe heeft geleidt dat mensen meer groenten zijn gaan eten. En daar zal ik mee doorgaan totdat we in Nederland allemaal voldoende groente eten. Utopie waarschijnlijk ;-) We proberen met Voedzaam & Snel onze lezers te laten zien dat een gezonde maaltijd met veel groente niet veel tijd in beslag hoeft te nemen. Daarbij vinden we het leuk om mensen te vertellen waarom bepaalde stofjes belangrijk zijn. We halen er enorm veel voldoening uit als we weer een uitgebreide mail krijgen van iemand die door onze website gezonder is gaan leven en zich daardoor beter is gaan voelen. Daar doen we het voor. Door jouw bezoek aan onze website kunnen wij de site in de lucht houden en nieuwe recepten blijven bedenken.

 

Welk goede voornemen heb jij voor 2018? We zijn benieuwd! Laat het ons weten in een reactie onder dit bericht.

 

Fijne jaarwisseling en een gezond 2018!

Dan wil ik jullie alleen nog enorm bedanken voor de bezoeken aan onze website. Zonder onze bezoekers kunnen wij niet bestaan en dat beseffen we maar al te goed. We vinden het nog altijd geweldig om dit te mogen doen en voor 2018 hebben we alweer inspiratie genoeg.

Fijne jaarwisseling!

Liefs en veel gezondheid gewenst,
Jennifer & Sven

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen