Wat staat er bij jou allemaal op de paastafel dit weekend? Waar beleg je die boterhammen en broodjes mee? Wat is nu gezond broodbeleg? We zetten 9 brood variaties voor je op een rij. Van voedzame home made smeersalades tot supersnelle beleg soorten. Deze broodbeleg ideeën zijn heel geschikt voor de Paasbrunch!

9x gezond broodbeleg: van een plakje kaas met avocado tot homemade spread van pompoen

1) Kaas & Avocado

Avocado is een voedzame vrucht met gezonde vetten. Combineer een plakje kaas, jong, belegen of oud, met in plakjes gesneden avocado. Strooi er een beetje peper of komijnpoeder (djinten) overheen en klaar. Superlekker!

2) Spread van pompoen en cashewnoten

Deze pompoenspread kost je iets meer tijd, maar het is echt mega mega mega lekker! Maak een potje in het weekend en gebruik hem doordeweeks. Het kleurtje is ook zo mooi. Lekker oranje. :-)

Bekijk het recept voor pompoenspread

Spread van pompoen

3) Gerookte zalm & kiemgroenten

Gerookte zalm: het staat niet alleen sjiek op de lunchtafel, het is ook lekker en super voedzaam. Combineer de gerookte zalm met een flinke pluk kiemgroenten zoals alfalfa, broccolikiemen of, met iets meer pit: preikiemen of radijskiemen. Voor nog meer romigheid: voeg een klein laagje kruidenkaas onder de gerookte zalm toe.

4) Zelf tonijnsalade maken voor op brood

In deze tonijnsalade gaan naast tonijn (MSC keurmerk) eieren, rode paprika, sla, augurk, cottage cheese, extra vergine olijfolie en peper (er staat ook zeezout in het recept, maar proef eerst of je dit echt nodig vindt, voordat je het toevoegt). Heerlijk en supergezond!

Bekijk het recept voor tonijnsalade

Tonijnsalade-met-augurk

5) Zacht gekookt ei met kaas & tuinkers

Een gekookt ei maakt je blij. Lees in Sven’s blog waarom een ei zo voedzaam voor je is. Een zacht gekookt eitje smaakt heerlijk op een verse plak goed volkorenbrood. Leg er een plakje kaas onder (en laat zout achterwege) en voeg wat knipjes tuinkers toe.

6) Avocado spread

Yep, de avocado is hot. Niet zo gek. De avocado is niet alleen voedzaam maar ook super geschikt voor het maken van een spread. Denk aan guacamole, maar dan veel frisser en lichter. Je maakt deze avocado spread heel snel: het kan in een keukenmachine maar net zo goed met een vork. Je kunt je boterham met avocadospread nog meer verrijken met tomaatjes, stukjes paprika, plakjes radijs of garnaaltjes. Hmmmmm!

Bekijk het recept voor avocado spread

Avocado spread

7) Zachte geitenkaas met walnoten & honing

Smeer de zachte geitenkaas over je volkorenboterham, beleg hem met walnoten en een klein sliertje honing. Tip: voeg ook doormidden gesneden cherry tomaatjes & kiemgroente toe.

8) Gezond broodje gezond

Hoe maak je je boterham gezond? Door naast te kiezen voor vorkorenbrood, je bammetje rijkelijk te beleggen met gezonde ingrediënten. Maak er een dikke toren van met spinazie, komkommer, paprika, kaas, ei, gerookte zalm en groene pesto.

Bekijk het recept voor dit broodje gezond

Gezond broodje gezond

9) Het ‘kaasplankje’: geitenkaas & biologische appelstroop

Een mooi stukje geitenkaas van de kaasboer. Heerlijk uit het vuistje én ook heel erg lekker op je volkorenboterham met een vleugje biologische appelstroop of vijgencompote. Ja, dit is dan wel het toetje!

Verantwoord zoet broodbeleg

Ook als het gaat om ‘zoet’, kun je kiezen voor voedzaam. Denk aan het gezonde broodbeleg idee van hierboven: een klein laagje biologische appelstroop onder een plakje geitenkaas. Daarnaast kun je beter kiezen voor pindakaas (de pindakaas zonder stukjes bevat minder suiker dan de pindakaas met stukjes pinda, vergelijk de achterkant van de potten pindakaas maar eens in de supermarkt!), dan voor chocopasta of hagelslag. Al is de Paasbrunch wel een geschikt moment om een uitzondering te maken. Nadat je hebt genoten van het verantwoorde beleg! Want dan ben je al verzadigd en zul je minder snoepen van de chocolade paaseitjes …

Wat is voedzaam brood?

Wat is een gezonde keuze qua brood? Ga altijd voor volkorenbrood. Dit is niet per definitie het meest donkere brood. Heel donker brood wordt gekleurd met mout en oogt misschien gezond, maar het is vaak niet meer dan gekleurd witbrood. Vraag dus altijd om volkorenbrood. Dit wordt gemaakt van 100% volkorenmeel. Bekijk ook de ingrediëntenlijst op de verpakking. Wat zit er nog meer in? Wil je zeker zijn van je zaak en heb je geen tijd voor onderzoek: pak Allison volkorenbrood. Te koop in menig supermarkt, 100% volkoren, water en gist, meer niet en lekker bevonden door ons ;-).

Wil je dit recept bewaren? of maak een account aan.