Gezond afvallen, sommige mensen moeten het, veel mensen willen het. Maar hoe doe je dat, gezond afvallen? Tijdens mijn zwangerschap ben ik flink aangekomen. Maar die kilo’s moeten er natuurlijk ook weer af. Op Voedzaam & Snel leggen we nooit de focus op afvallen of lijnen, maar op gezond leven. Toch wil ik met jullie delen hoe ik weer op mijn oude gewicht ga komen. 

cover GezondNUIk weet hoe het voelt om slank en fit te zijn. Geen fitgirl, gewoon, gezond slank en lekker sportief. Kijk me eens shinen op de omslag van Gezondnu magazine, twee jaar geleden! Ik las in de krant dat vrouwen vaak een excuus hebben voor de aangekomen kilo’s. Ik ook. Een zwangerschap van 5 maanden die is afgebroken, in die tijd al aardig aangekomen en met dat nieuwe startgewicht een gelukkig gezonde zwangerschap doorlopen met een heerlijk kind als resultaat. Waar het op neerkomt: als mijn zwangerschapskilo’s eraf zijn, zijn er nog meer zwangerschapskilo’s die ik ook weg wil werken. Maargoed, dat excuus is dus niet belangrijk. Het gaat erom dat ik weer mijn oude ik ga worden en ik deel graag met jullie hoe ik dat ga doen.

Stel realistische doelen

Ik heb een einddoel en tussendoelen. Want je doel bereiken is leuk en geeft positieve energie, dus waarom zou je dat bewaren voor het eind? Met tussendoelen haal je je doelen sneller en heb je vaker een YES moment. Om deze doelen in te stellen en je gewicht bij te houden (zonder er obsessief mee bezig te zijn), heb ik een app gedownload: happy scale, waar je heel eenvoudig tussendoelen kunt instellen.

Wil je jezelf belonen, doe dit dan niet met eten. Verzin een beloning bij ieder tussendoel waar je naar uit kunt kijken. Bijvoorbeeld een dagje sauna of een nieuwe outfit.

Val niet te snel af

Bepaal hoeveel je gemiddeld per week af wilt vallen en houd dit getal laag (ook dit kun je invullen in die app, hij voorspelt dan wanneer je dat doel zult behalen). Wat maakt het uit dat je er een jaar over zult doen om je streefgewicht te behalen? Het gaat erom dat je het vol kunt houden. Het moet namelijk de nieuwe manier van eten worden. Want je eetpatroon een korte tijd drastisch veranderen en daarna weer op de oude toer verder gaan. Dat werkt niet. En blijkt dat je iets te hoog hebt ingezet, stel het getal dan bij naar beneden.
Ik geef op het moment borstvoeding en wil daarom niet meer dan 0,5 kilo per week afvallen. Het is belangrijk dat ik genoeg gezonde stofjes en energie heb om lekkere melk te produceren voor onze dochter :-)

Eet minder & gezond

Fysiologisch gezien is afvallen simpel:  minder energie binnenkrijgen, dan je verbruikt. Hoe je dat doet is in theorie simpel: minder eten.
Ja maar hoe dan?
Ik doe het zo:

  • 3 maaltijden per dag en bij elke maaltijd iets minder eten dan je gewend bent
  • Maak deze drie maaltijden voedzaam, zodat je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt (energie is er genoeg, in opgeslagen vet op mijn lichaam)
  • Ja maar hoe dan? UHHH … check de recepten op deze website ;-p
  • NIET crashen, dat hou je toch niet lang vol
  • Snacks en toetjes overslaan, maar niet allemaal. Het gaat erom dat je het volhoudt. Dus neem alleen die ene snack die je echt heel lekker vindt en sla de rest af. Als ik uit eten ga, kies ik gewoon waar ik trek in heb, maar ik neem een theetje als dessert
  • Drink water en thee
  • Haal gezond eten in huis (sla de ongezonde snacks over, maar kies voor 1 ding zoals een pure chocoladereep), zorg voor gezonde tussendoortjes maar eet daar wel zo weinig mogelijk van, in principe heb je genoeg aan drie maaltijden

Beweeg meer

Sporten zorgt er niet alleen voor dat je meer energie verbruikt, je gaat er ook lekker van in je vel zitten.
Je bouwt spiermassa op; dit geeft je niet alleen een mooier figuur, je verbrandt ook meer energie in rust.
Kies een sport waar je lol aan beleeft en blijf deze sport beoefenen. Pas het in in je leven en maak er een gewoonte van. Doe het met vrienden, ga op een club. Wat dan ook. Maar doe het!

Wees lief voor jezelf

Te streng zijn is niet leuk, niet lief en nog een keer niet leuk. Je leeft nu, en daar moet je van genieten ook. Als je een keertje helemaal de mist in gaat, zorg dan dat je ervan hebt genoten (het moet het wel waard zijn zeg!) en pak de draad weer op. Een positieve vibe, die hebben we nodig!

En tot slot: laat je gewicht geen obsessie worden. Je bent al mooi zoals je bent, maar straks ook nog slank. Geweldig toch!


Mijn huidige status?

Ik heb altijd tussen de 59kg en 63kg geschommeld. Met mijn lengte van 1.69m voelde ik mij hierbij erg prettig. Dit gewicht opnieuw bereiken is mijn uiteindelijke doel. Mijn (tweede) zwangerschap begon ik met een gewicht van 72kg. Aan het eind van mijn zwangerschap heb ik de 89kg op de weegschaal gezien. Ik weet niet precies wat ik na de bevalling woog, maar ik zat al vrij snel onder de 80 zonder veel moeite (alhoewel, zo’n kleintje kost natuurlijk flink wat energie :-)). Toen onze dochter 6 weken oud was, gingen we drie weken op vakantie. Ik begon weer met sporten (wielrennen en zwemmen) en lette in de vakantie totaal niet op mijn gewicht. Ik was 2kg aangekomen. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan op de manier die je hierboven hebt gelezen. Het is inmiddels 3 maanden later en ik weeg nu 75kg. Mijn eerstvolgende tussendoel is 73kg. En als ik onder de 70 weeg, trakteer ik mezelf op een avondje sauna.


 

 

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen