Als je zoekt naar een egg rolls recept, vind je recepten voor loempia’s uit de frituur. Maar het kan ook anders: met echt ei. En dat is onze egg roll, een dun gebakken omelet rol gevuld met lekkers. Ik heb een healthy egg roll bedacht, gevuld met wortel en witte kool en hij smaakt superlekker! Maak ze als lunch en stop ze in je lunchbox. Een gezond lunch to go!

Eigenlijk zijn deze omelet egg rolls meer wraps: we pakken het gebakken eitje in en vullen hem met lekkere en gezonde ingrediënten. Daarbij kiezen we ook voor gemak: een zakje julienne gesneden wortel en witte kool. Dit kun je natuurlijk ook zelf snijden, met een juliennesnijder of een keukenmachine (linkje naar keukenmachine op Bol). En we vullen onze egg rolls met gehakte ongezouten cashewnoten, koriander, milde kiemgroenten en een dressing van yoghurt, chilipeper en een kneepje honing. Superlekker!

Wat maken met witte kool?

Als je zo’n grote witte kool in de supermarkt of bij de groenteboer ziet liggen, denk je misschien niet: die ga ik lekker rauw eten. Maar als je witte kool dun snijdt, is het hartstikke lekker: het smaakt fris, knapperig en koolachtig. Van witte kool wordt zuurkool gemaakt, een van oudsher methode om de kool te conserveren en toch wel de meest gegeten vorm van witte kool in Nederland. Maar Amerikaanse coleslaw (van koolsla) wint ook aan populariteit. Wist je dat ze witte kool in Amerika Dutch cabbage noemen?

We hebben al eerder een heerlijke salade met witte kool gemaakt, het recept vind je hier. En ik ga ook eens een gezonde variant op de coleslaw uit het bakje bedenken!

Witte kool bestaat voor het grootste gedeelte uit water: 91 gram per 100 gram! Maar het bevat ook vitamine C en een beetje van de vitamines B1, B2, B6 en B11. Witte kool is rijk aan kalium en bevat de mineralen fosfor, calcium, magnesium, ijzer, koper, zink en natrium.

Omelet egg rolls
Door: 
Recept: Lunch
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
zelf gemaakte egg rolls, lekker als gezonde lunch to go!
Dit heb je nodig
  • ei - 4
  • roomboter - klontje
  • peper
  • zout
  • koriander - 3 takjes
  • ongezouten cashewnoten - 40 gram
  • peen, julienne gesneden - 60 gram
  • witte kool, julienne gesneden - 80 gram
  • kiemgroenten mild - 30 gram
  • Voor de dressing:
  • yoghurt - 3 el
  • honing - ½ el
  • chilipeper - 1 tl
Zo maak je het
  1. Kluts 2 eieren met een beetje peper en zout
  2. Smelt een klontje in een koekenpan en bak een dunne omelet
  3. Herhaal met de andere 2 eieren
  4. Haal ondertussen de blaadjes koriander van de takjes en snijd ze grof
  5. Hak de cashewnoten grof
  6. Verdeel de dressing over de omeletten
  7. Vul de omeletten met de julienne gesneden peen en witte kool, de kiemgroenten, gehakte cashewnoten en de koriander
  8. Rol de omeletten op en snijd ze doormidden, of verpak ze in folie en neem ze mee in een lunchtrommel

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen