Snacken, we hebben er allemaal wel eens zin in. Hoewel snacken een slecht imago heeft, hoeft het niet altijd ongezond te zijn. Het is ook mogelijk om snacks te maken van ingrediënten met veel voedingswaarde. Zoals deze chocolade walnoot koekjes bijvoorbeeld. Snacken wordt daardoor een stuk verantwoorder.

Daarmee zeggen we natuurlijk niet dat je onbeperkt deze koekjes kunt eten ;-) Deze chocolade walnoot koekjes bevatten nog steeds een redelijke hoeveelheid calorieën in de vorm van onverzadigde (gezonde) vetten. Maar naast de calorieën bevatten ze ook de nodige vitamines en mineralen. Dat in tegenstelling tot veel voorverpakte snacks en koeken uit de supermarkt. Deze zitten vol met lege calorieën en voegen verder niet veel toe.

Walnoten zijn gezond

Volgens velen is het zelfs de gezondste noot die er bestaat. En dat zou zou wel eens kunnen kloppen. De walnoot is zeer rijk aan veel belangrijke stoffen, waaronder antioxidanten. Deze stofjes gaan de vrije radicalen in ons lichaam tegen. Simpel uitgelegd zijn vrije radicalen instabiele moleculen die graag weer stabiel willen worden. Om dit voor elkaar te krijgen pikken ze van een ander molecuul een elektron af. Hierdoor kan schade optreden aan bijvoorbeeld het DNA, de huid kan er door verouderen of bloedvaten kunnen stugger worden. Een antioxidant is een stof die er voor zorgt dat de vrije radicaal weer stabiel wordt en daardoor onschadelijk is. Krachtige antioxidanten zijn bijvoorbeeld: Vitamine C, E, caroteen en selenium. In het geval van de walnoot gaat het om een combinatie van de voorgenoemde antioxidanten plus een flinke hoeveelheid polyfenolen, die naast een zeer antioxidatieve werking ook ontstekingsremmend werken. Onderzoekers van het Vanderbilt University Medical Center hebben aangetoond dat het regelmatig binnenkrijgen van polyfenolen de kans op de ziekte van Alzheimer met maar liefst 76% verlaagd. Gelukkig komen polyfenolen niet alleen voor in walnoten. Andere goede bronnen zijn: druiven, granaatappelpitjes en cacao. En laat cacao nou net het andere ingrediënt zijn van deze heerlijke chocolade walnoot koekjes.

Kortom: deze verantwoorde snack bevat een hele lading belangrijke stoffen voor het lichaam. Dat kunnen we van veel voorverpakte koeken en chips niet zeggen. Laat die dus lekker liggen en maak eens deze heerlijke chocolade walnoot koekjes.

Voor dit recept gebruiken we de hele pure chocolade van Lindt (85%) Hoe puurder de chocolade, hoe minder suiker deze bevat. Dit recept is goed voor ongeveer 20 kleine koekjes. De chocolade walnoot koekjes kun je goed een langere tijd bewaren. Stop ze in een afgesloten trommel. Zo kun je met z’n tweeën tien dagen lang elke dag een koekje per persoon eten. Lekker voor naar het werk of ‘s middags bij een kopje kruidenthee.

Chocolade walnoot koekjes

55 min
55 min
Toevoegen aan 'Mijn Recepten'
Dit recept is voor: 2 porties

Dit heb je nodig

  • 200 gr Pure chocolade - 85%
  • 80 gr Walnoten - ongezouten

Zo maak je het

  • Breek de chocolade in stukken en smelt dit in een steelpannetje op laag vuur
  • Zodra alle chocolade vloeibaar is haal je het pannetje van het vuur en plaats je het voor 30 minuten in de koelkast
  • De chocolade is nu wat dikker geworden. Schep met een klein lepeltje wat chocolade op een vel bakpapier en leg hier een halve walnoot bovenop
  • Herhaal dit totdat de chocolade op is
  • Laat de koekjes 15 minuutjes uitharden in de koelkast
Print dit recept
Recept: Snack, tussendoortje
Keuken: Nederlands
Porties: 2
Door: Sven