In mijn zoektocht naar traditioneel oosterse smaken kom ik met regelmaat een ingrediënt tegen dat ik niet eerder gebruikt heb. En wat kan ik daar oprecht blij van worden. Ik leer graag nieuwe smaken ontdekken om ze vervolgens te gebruiken voor de recepten die ik ontwikkel voor Voedzaam & Snel. Het gaat dit keer eigenlijk niet om een enkel ingrediënt maar om de combinatie van ingrediënten die voor een fantastisch lekker gerecht zorgen.

Ik heb het om precies te zijn over de marinade voor deze Chinese roerbakschotel. Buiten de marinade om is dit gerecht niet heel bijzonder qua ingrediënten; kip, courgette, paprika en cashewnoten. Maar dan de marinade: sojasaus, vissaus, appelazijn, geroosterde sesamolie, verse gember en verse knoflook. De combinatie is zo ontzettend lekker, het brengt je direct in Oosterse sferen.

Streetfood in Maleisië

De Oosterse smaken ben ik gaan waarderen tijdens onze rondreis door Maleisië. Je vindt daar bijna overal ‘streetfood’. Kleine kraampjes en karretjes waar je de heerlijkste gerechten en kleine hapjes kunt proeven. Het eten van streetfood is bovendien gezond. Vlees is in Maleisië duur (op geroosterde kippenpoten na dan (en dan niet het vlees, maar het onderste deel van de poot /klauw)), lokale groenten zijn spotgoedkoop. Om de groenten te bereiden wordt veel gebruik gemaakt van de wok welke er voor zorgt dat veel vitaminen en mineralen behouden blijven.

De smaak van deze koolhydraatarme wokschotel doet me denken aan daar, het komt een beetje in de buurt maar de specifieke smaken kan het niet evenaren. Misschien kom ik ooit nog tot het geheime ingrediënt. Tot die tijd moet ik het doen met de vele foto’s van onze reis en de herinneringen. En deze roerbakschotel dan ;-) Na het zien van de foto’s heb ik gelijk zin om weer te reizen en nieuwe smaken te ontdekken. Iemand bestemmingstips?

Koolhydraatarme Chinese roerbakschotel
Door: 
Recept: Hoofdgerecht
Keuken: Chinese
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Bijzonder lekkere roerbakschotel met kip en verse groenten
Dit heb je nodig
  • kipfilet - 300 gram
  • courgette - 1
  • rode paprika - 1
  • sojasaus - 3 eetlepels
  • vissaus - 1 eetlepel
  • appelazijn - 1 eetlepel
  • sesamolie - 2 eetlepels
  • gember - 1cm (een eetlepel fijngesneden)
  • knoflook - 2 tenen
  • cashewnoten - 150 gram
  • lente ui - half bosje
  • sesamzaad - 1 eetlepel
Zo maak je het
  1. Doe de sojasaus, vissaus, appelazijn en sesamolie in een kom
  2. Schil de gember en pel de knoflook, snijd zo fijn mogelijk en voeg toe aan de marinade
  3. Roer door elkaar en zet opzij
  4. Snijd de kipfilet in blokjes en doe in een kom
  5. Voeg de helft van de marinade toe, schep door elkaar en laat marineren terwijl je de groente snijdt
  6. Snijd de courgette in blokjes, de paprika in stukken en de lente ui in ringen
  7. Bak de kipfilet in een ruime pan op matig vuur tot hij mooi bruin begint te kleuren (ongeveer 4-5 minuten)
  8. Voeg de gesneden groente toe en bak 4 minuten mee
  9. Voeg de rest van de marinade toe samen met de cashewnoten en bak nog 4 minuten op matig vuur
  10. Draai het vuur uit, voeg de lente ui en het sesamzaad toe, schep door elkaar
  11. Verdeel over twee borden en serveer direct

 


Koop hier onze boeken:

Bestel hierBestel hierBestel hierBestel hier

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen