Hutspot, peen en uien, peestamp of ‘het lievelings eten van de koningin’. Althans, prinses dan. Allemaal benamingen voor het recept dat gemaakt wordt met peen, uien en aardappel. Maar wij doen het net wat anders. In dit heerlijke koolhydraatarme stamppot recept vervangen wij de aardappel door knolselderij. En dat is lekker! De knolselderij geeft deze hutspot een extra winterse smaak.

De oorsprong van het hutspot recept

Hoewel er vaak gedacht wordt dat hutspot een echt Nederlands recept is, blijkt dat toch niet helemaal waar te zijn. Tegen het einde van de 80-jarige oorlog, 3 oktober 1574 om precies te zijn, eindigde de bezetting van Leiden door de Spanjaarden. Het was Cornelis Joppenszoon die erachter kwam dat de Spanjaarden vertrokken waren. Tijdens zijn ontdekking trof hij een klaargemaakte pot met, je raad het al, hutspot aan. De Spanjaarden hadden deze achtergelaten toen ze vertrokken. De hongerige Cornelis bracht de pan mee terug de stad in waar hij het deelde met zijn mede wezen. De hutspot die Cornelis gevonden had bevatte pastinaak in plaats van aardappel. Pas later is het hutspot recept aangepast en wordt het met aardappelen gemaakt.

Hutspot met knolselderij in plaats van aardappelen

Dit hutspot recept maken wij met knolselderij en niet met aardappelen. Hier hebben we een goede reden voor. Zoals je weet zijn veel van onze recepten koolhydraat beperkt of koolhydraat arm. Dat wil zeggen dat we kiezen voor producten waar minder of weinig koolhydraten in zitten. Aardappel bevat erg veel koolhydraten en zetmeel. Deze stoffen worden door het lichaam omgezet in suiker en laten de bloedsuikerspiegel schommelen. Dit willen we voorkomen en daarom kiezen we voor knolselderij i.p.v. aardappel. Knolselderij bevat maar 5 gram koolhydraten per 100 gram, aardappelen bevatten 17 gram koolhydraten per 100 gram. Daarnaast bevat knolselderij veel vitamines en mineralen. Qua structuur in de hutspot komen de twee goed overeen. Knolselderij is in dit hutspot recept een goed alternatief voor aardappel.

Dit hutspot recept is vegetarisch, mocht je het lekker vinden dan kan je spekjes meekoken of bakken en later toevoegen. Let dan wel op dat je minder of geen zout toevoegt. Een biologische rookworst kan natuurlijk ook ;-). De hoeveelheid in dit hutspot recept is goed voor 4 personen. Wat je overhoud kan je prima meenemen naar je werk. Koud is de hutspot ook erg lekker.

Eet smakelijk alvast! Wij hebben genoten van dit heerlijke hutspot recept. We zijn benieuwd wat jullie er van vinden.

Hutspot knolselderij - koolhydraatarm
Door: 
Recept: Hoofdgerecht
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Dit heb je nodig
  • Knolselderij - 1 kilo (1 knol)
  • Peen - 500 gram
  • Ui - 500 gram
  • Nootmuskaat - theelepel
  • Peper en zout - naar smaak
  • Roomboter - 20 gram
Zo maak je het
  1. Schil de knolselderij en snij hem in blokjes
  2. Rasp de peen en snij hem in blokjes
  3. Snij de uien in ringen
  4. Doe de ingrediënten in een pan en vul deze met water totdat het net onder staat
  5. Voeg een snufje zout toe en breng aan de kook
  6. Kook zachtjes onder af en toe roeren voor ongeveer 15 minuten
  7. Giet af, voeg de roomboter toe en stamp het tot een mooie hutspot
  8. Voeg de kruiden toe

Wil je dit recept bewaren? of maak een account aan.