Quinoa heeft een volle aardse smaak en een knapperige structuur. Quinoa is een zaad, dat al heel lang wordt gegeten in Peru & Bolivia. Wist je dat er tegenwoordig ook in Nederland quinoa wordt verbouwd? Sinds de quinoa hype een aantal jaar geleden, werd hier wel heil in gezien. Ik zal zeker niet zeggen dat je elke week quinoa moet eten om gezond te kunnen leven. Gebruik het af en toe voor de afwisseling. En omdat het heel lekker smaakt in deze quinoa salade :-)

Best grappig, we verzinnen steeds zoveel nieuwe recepten, dat we bijna nooit iets opnieuw maken. Nou, laatst had ik ineens zin in onze befaamde quinoa salade uit ons boek ‘Gezond leven doe je zo!’. Ik had granaatappel op het boodschappenlijstje gezet, maar die was niet te koop. En tja, dan ontstaat er zo weer een nieuw recept. Want ik had wel galiameloen in huis die precies goed was! En geen kerstomaatjes, maar wel trostomaten. En zo besloot ik ook de munt en koriander te vervangen door basilicum én om de 3 kleuren quinoa uit de voorraadkast te gebruiken … voilà, een nieuw recept, dat ik jullie niet wil onthouden!
Quinoasalade amandelen feta 2

Maak je zelf ook regelmatig variaties op een bestaand recept, met de ingrediënten die je in huis hebt? Soms kan iets mislukken, of minder goed uitpakken. Maar als je het vaker doet, weet je steeds beter wat goed combineert. Een bijkomend voordeel is dat je zo ook niet snel iets laat bederven, je kookt gewoon met wat je in huis hebt! Heb je ook een nieuw recept bedacht en wil je dat anderen ervan kunnen genieten? Deel het met ons! Misschien kunnen wij er een recept van maken voor op Voedzaam & Snel.

Quinoa salade met amandelen en feta
Door: 
Recept: Salade
Keuken: Zuid-Amerikaans
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2-3
 
Een heerlijke quinoa salade met amandelen, feta en galiameloen
Dit heb je nodig
  • 3 kleuren quinoa - 200 gram
  • water - 300 ml
  • trostomaat - 3
  • galiameloen - ½
  • feta - 100 gram
  • basilicum - 7 gram
  • rozijnen - 75 gram
  • amandelen - 60 gram
  • extra vergine olijfolie - 2 el
  • peper
  • zout
Zo maak je het
  1. Spoel de quinoa af in een zeef. Doe de quinoa samen samen met 300 ml water in een pan en breng dit aan de kook
  2. Kook de quinoa in tien minuten gaar tot al het vocht is opgenomen
  3. Snijd intussen de tomaten, galiameloen in feta in blokjes, snijd de basilicum fijn
  4. Schep de olijfolie en wat peper en zout door de warme quinoa, doe de quinoa in een schaal en voeg alle ingrediënten toe, hussel alles een beetje door elkaar

 

Wil je dit recept bewaren? of maak een account aan.