Het is weer herfst en dan krijg ik spontaan trek in een goed gevulde stamppot met veel groente. Stamppot van broccoli is het dit keer geworden, aangevuld met heerlijke smaakmakers zoals zalm, walnoten en zachte geitenkaas. Broccoli laat zich goed gebruiken voor een stamppot. De groente is snel zacht en behoudt een mooie textuur.

Ongemerkt 350 gram broccoli eten

Deze stamppot van broccoli bevat maar liefst 700 gram broccoli. Dat is een hele berg belangrijke groente die vol zit met vitaminen, mineralen en vezels. Door de groente te gebruiken in deze stamppot heb je nauwelijks door dat je zo veel groente aan het eten bent. Voor mensen die het lastig vinden om dagelijks voldoende groente te eten is dit een goed recept.

Foto van de losse ingrediënten voor het recept stamppot broccoli zoete aardappel

Naast veel vitaminen en mineralen is broccoli rijk aan polyfenolen. Deze chemische verbindingen zijn in de afgelopen jaren steeds meer onderzocht waardoor we beter inzicht hebben gekregen in de werking ervan. Polyfenolen hebben een positieve werking in ons lichaam. Zo verlagen ze de kans op het ontwikkelen van chronische ziekten zoals diabetes type 2.

  • Polyfenolen zorgen ervoor dat vetdeeltjes zich minder hechten aan de vaatwanden en ze verlagen het LDL cholesterol. Je hebt daardoor een kleinere kans op het ontwikkelen van hart-en vaatzieken.
  • Polyfenolen hebben een antioxidatieve werking. Ze helpen vrije radicalen neutraliseren en kunnen hierdoor celschade voorkomen.
  • Een hoge inname van polyfenolen verlaagt het risico op het krijgen van alzheimer.
  • Polyfenolen hebben een remmende werking op ontstekingsprocessen.

Dus elke dag broccoli eten? Nee zeker niet. Er zijn verschillende soorten polyfenolen. Je krijgt ze allemaal binnen door vooral te variëren met groente en fruit. Daarnaast bevatten thee, rauwe cacao, extra vergine olijfolie en walnoten veel polyfenolen. Het volgen van een gevarieerd en gezond voedingspatroon zorgt voor de grootste variatie aan belangrijke voedingsstoffen. En daar houd je je lichaam gezond mee.

Stamppot van broccoli

Bij het bedenken van deze stampot heb ik geprobeerd om zo compleet mogelijk te zijn in voedingswaarde. Ik heb de hoofdingrediënten gekozen vanwege verschillende eigenschappen:

  • Vitaminen en mineralen uit: broccoli, zalm, walnoten en zoete aardappel
  • Eiwitten uit: zalm en geitenkaas (dierlijke eiwitten), broccoli (plantaardige eiwitten)
  • Vetten uit: zalm en walnoten (onverzadigde vetten), geitenkaas (verzadigde vetten)
  • Complexe koolhydraten uit: zoete aardappel
  • Vezels uit: broccoli, zoete aardappel en walnoten

De ui, knoflook en verse dille voegen ook voedingswaarde toe. Echter heb ik ze gebruikt als smaakmaker en ze niet toegevoegd vanwege bepaalde eigenschappen.

Stamppot van broccoli en zoete aardappel met zalm, geitenkaas en walnoten
Door: 
Recept: Hoofdgerecht
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Heerlijke stamppot met alles wat je lichaam nodig heeft
Dit heb je nodig
  • bouillonpoeder - 1 eetlepel (biotoday)
  • zoete aardappel - 600 gram (1 flinke aardappel)
  • broccoli - 700 gram (1 grote broccoli)
  • ui - 1
  • knoflook - 1 teen
  • verse dille - 3 takjes
  • gerookte zalm snippers - 200 gram
  • walnoten - 40 gram
  • zachte geitenkaas - 100 gram
Zo maak je het
  1. Zet een pan met ruim water op het vuur en breng aan de kook (of breng het water aan de kook in de waterkoker) Voeg hier een eetlepel bouillonpoeder aan toe
  2. Schil de zoete aardappel en snijd in blokken, breek de broccoli in stukken
  3. Voeg de broccoli en zoete aardappel toe aan het kokende water, breng opnieuw aan de kook en kook voor 5 minuten op matig vuur.
  4. Snipper ondertussen de ui en de knoflook
  5. Giet de broccoli en zoete aardappel af en laat uitstomen in een ruime schaal (de pan hebben we nodig)
  6. Doe een beetje olie in de pan en fruit hierin de ui en de knoflook
  7. Voeg de gekookte broccoli en zoete aardappel toe en schep door elkaar
  8. Haal de pan van het vuur en stamp de ingrediënten tot een mooie stamppot (mogen best nog wel wat grove stukken in zitten)
  9. Snijd de dille fijn, voeg samen met de gerookte zalm snippers en de walnoten toe aan de stamppot en schep door elkaar
  10. Verdeel de stamppot over twee borden
  11. Serveer met de geitenkaas

 

Schil de zoete aardappel en snijd hem in blokjes, breek de broccoli in kleine stronkjes

Snipper de knoflook en de ui

Stamp de ingrediënten fijn met een stamper (niet te fijn, er mag wel wat structuur in blijven zitten)


Koop hier onze boeken:

Bestel hierBestel hierBestel hierBestel hier

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen