Deze maaltijd pompoen salade heeft alles waar je op een herfstdag trek in hebt en verrast je door zijn heerlijke smaken. Warme pompoen uit de oven gecombineerd met romige geitenkaas, geserveerd met pittige ruccola en afgemaakt met een klein beetje honing en wat walnoten. Dit recept is eenvoudig om te maken en bovendien erg gezond. 

Naast de bovengenoemde ingrediënten voegen we ook nog een gesnipperd rood uitje toe, kikkererwten en geroosterde pompoenpitten. Een pompoen salade om je vingers bij af te likken zo lekker.

Wil je wat anders doen met pompoen? Maak dan eens deze heerlijke pompoensoep met kokosmelk. Of wat dacht je van een heerlijke spread van pompoen en cashewnoten. Echt een aanrader!

Pompoen uit de oven

Pompoenen lenen zich erg goed voor bereidingen in de oven. Dit komt omdat ze erg hard zijn, rauw kun je ze niet gebruiken, en ze bevatten relatief veel vocht in vergelijking tot andere groenten. Dat vocht komt goed van pas bij het verwarmen in de oven. Je stooft de pompoen hierdoor eigenlijk gaar waardoor hij mooi zacht wordt maar wel zijn structuur behoudt. We marineren de pompoen met een klein beetje olijfolie en balsamicoazijn. De smaken trekken in de pompoen tijdens het garen in de oven.

Close-up foto van de pompoen salade waarop je de ingrediënten goed kunt zien

Hokkaido, fles, spaghetti of pompoen

Het is niet altijd duidelijk over welke pompoen het nu gaat. De pompoen die je in Nederland het meeste tegenkomt is de flespompoen (butternut) en de Japanse hokkaido (die we voor deze pompoen salade gebruiken). De pompoen die echt “pompoen” genoemd wordt, kom je in Nederland niet vaak tegen. Hij is vrij smakeloos. Deze pompoen wordt uitgehold en gebruikt voor Halloween. Als basis voor soepen schijnt hij het ook goed te doen, al heeft hij veel smaakmakers nodig. Omdat de echte pompoen vrijwel niet in Nederland gegeten wordt noemen we de hokkaido pompoen doorgaans gewoon pompoen.

Wil je meer weten over de verschillende pompoenrassen? Bekijk deze wikipedia pagina.

Pompoen eten met schil

Bij elk pompoenrecept krijgen we de vraag of de schil er toch niet af moet. Nee, dat hoeft niet. De schil van pompoen kun je gewoon eten. Hij wordt in de oven mooi zacht en heeft een lekkere smaak. Ook de schil van een flespompoen kun je eten. Boen de schil van de pompoen goed schoon onder stromend water voordat je hem gaat snijden. En kies als het mogelijk is voor lokaal gekweekte (Nederland) biologische pompoenen. Dan weet je zeker dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt worden.

Liggend beeld van de pompoen salade met de dressing in een bakje ernaast

Pompoen salade met kikkererwten

Kikkererwten in combinatie met pompoen verwacht je misschien niet zo snel, lekker is het wel. Ik heb kikkererwten toegevoegd om te zorgen voor voldoende eiwitten in deze pompoen salade. Pompoen bevat per 100 gram 0,6 gram eiwit. Dat is voor een maaltijdsalade wat weinig. De kikkererwten voegen daar per 100 gram 7,6 gram aan toe. Zo ontstaat samen met de rest van de ingrediënten een complete maaltijd.

Pompoen is gezond

Eigelijk kun je niet zeggen dat een specifiek voedingsmiddel gezond is. Er is geen natuurlijk voedingsmiddel op aarde dat alle benodigde voedingsstoffen bevat die ons lichaam nodig heeft. Eigenlijk moet ik zeggen: Pompoen past in een gezond voedingspatroon. Alleen een combinatie van voedingsstoffen levert je lichaam alle benodigde voedingsstoffen.

Het viel mij op dat pompoen vrij veel luteïne bevat. Niet zo veel als een gele paprika, maar gemiddeld genomen vrij veel. Deze cartenoïde kleurt de pompoen oranje/geel en beschermt in ons lichaam de ogen tegen maculadegeneratie. Een oogaandoening die er voor zorgt dat je steeds minder scherp gaat zien. Luteïne speelt daarnaast een rol bij de vruchtbaarheid van vrouwen.

Pompoen salade met geitenkaas
Door: 
Recept: Salade
Keuken: Hollands
Voorbereidingstijd: 
Bereidingstijd: 
Totaaltijd: 
Aantal porties: 2
 
Pompoen salade met geitenkaas en walnoten
Dit heb je nodig
  • Pompoen - 800 gram (hokkaido)
  • Zachte geitenkaas - 100 gram
  • Rucola - 50 gram
  • Pompoenpitten - 2 eetlepels
  • Kikkererwten - 350 gram
  • Rode ui - 1 kleine
  • Walnoten - 20 gram
  • Balsamico azijn - 2 eetlepels
  • Olijfolie - 2 eetlepels (extra vergine)
  • Mosterd - 1 theelepel
  • Honing - 1 theelepel
  • Zout - mespuntje
Zo maak je het
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Was de pompoen en snijd hem doormidden
  3. Schep met een lepel de zaden eruit
  4. Snijd de pompoen in kleine stukken
  5. Leg ze op een bakplaat en verdeel er en eetlepel olijfolie en balsamicoazijn over
  6. Bestrooi met wat zout en hussel door elkaar
  7. Plaatst in de oven voor 30 minuten (even omscheppen na 15 minuten)
  8. Snipper ondertussen de rode ui en giet de kikkererwten af
  9. Maak in een schaaltje een dressing van 1 eetlepel olijfolie, 1 eetlepel balsamicoazijn, de mosterd en de honing
  10. Meng totdat het een ooi geheel vormt
  11. Laat de pompoen afkoelen als deze klaar
  12. Doe de rucola in een saladeschaal of verdeel over twee borden
  13. Verdeel de pompoen, rode uit, kikkererwten, walnoten, pompoenpitten en geitenkaas erover
  14. Serveer met de dressing
Tips
Tip: rooster in een droge pan de pompoenpitten totdat ze goudbruin kleuren

 

Was de pompoen, snijd hem doormidden, schep hem leeg en snijd hem in stukken.

Bereidings foto van de in stukken gesneden pompoen

Rooster de pompoen met wat zout, olijfolie en balsamicoazijn 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 gradenBereidingsfoto van de pompoen salade, pompoen komt net uit de oven en is gaar


Koop hier onze boeken:

Bestel hierBestel hierBestel hierBestel hier

Wil je dit recept bewaren? Maak dan hier een account aan. Heb je al een account? Hier kun je inloggen